научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Transformation of Renaissance world view on dome architecture of Italy in 15-16st centuries

  • Annotation
  • Authors
  • List of references
Monuments of the Italian Renaissance are considered as the symbols of cosmological ideas. The space of the temple is likened the universe in categories developed by the intellectuals of the Renaissance, given the astronomical model of Aristotle-Ptolemy. Discoveries in science, the struggle of ideas and worldviews reflected in the church architecture and construction of country houses. The article was proven that the crisis of anthropocentrism caused by the consequences derived from the theory of Copernicus, reflected in the architectural practice of the 16st century.
  • Мухин Андрей Сергеевич
  • Амальрик А. С., Монгайт А. Л. В поисках исчезнувших цивилизаций. М.: АН СССР, 1959. С. 12.
  • Бартенев И. А. Рафаэль и архитектура // Рафаэль и его время. М.: Наука, 1986. С. 80.
  • Вазари Дж. Жизнеописания наиболее знаменитых живописцев, ваятелей и зодчих: в 5 т. М.: Астрель, Аст, 2001. Т. 2. С. 439.
  • Венедиктов А. Ренессанс в Римини. М.: Изобразит. искусство, 1970. С. 125.
  • Галилей Г. Избранные труды: в 2 т. М.: Кн. по требованию, 2014. Т. 1. С. 596.
  • Данилова И. Е. Брунеллески и Флоренция. М.: Искусство, 1991. С. 27.
  • Зитте К. Художественные основы градостроительства. М.: Стройиздат, 1993. С. 75.
  • Коперник Н. О вращениях небесных сфер. СПб.: Амфора, 2009. С. 7-8.
  • Кузанский Н. Об ученом незнании. СПб.: Азбука, 2001. С. 221-226.
  • Леонардо да Винчи. Избранные произведения. Минск: Харвест; М.: Аст, 2000. С. 164.
  • Лисовский В. Г. Архитектура эпохи Возрождения: Италия. СПб.: Азбука-классика, 2007. С. 531.
  • Макиавелли Н. История Флоренции // Сочинения. М.: Эксмо-Пресс; Харьков: Фолио, 1999. С. 275.
  • Наука: величайшие теории. М.: Де Агостини, 2015. Вып. 16: По кругу с Землей; Коперник; Гелиоцентризм.С. 85-88.
  • Палладио А. Четыре книги об архитектуре. М.: Архитектура-С, 2007. Кн. 4. С. 56.
  • Петров М. Т. Итальянская интеллигенция в эпоху Ренессанса. Л.: Наука, 1982. С. 45.
  • Раушенбах Б. В. Системы перспективы в изобразительном искусстве: общ. теория перспективы. М.: Наука, 1986. С. 9.
  • Солнечная система / ред.-сост. В. Г. Сурдин. М.: Физматлит, 2012. С. 25.
  • Степанов А. В. Искусство эпохи Возрождения: Италия, XIV-XV вв. СПб.: Азбука-классика, 2003. С. 28.
  • Фичино М. Комментарий на Пир Платона, о Любви // Эстетика Ренессанса: в 2 т. М.: Искусство, 1981. Т. 1. С. 152.
  • Фламмарион К. Небо античного мира. М.: Книговек; СПб.: Северо-запад, 2010. С. 165, 169, 171.
  • Юнг К. Г. Архетип и символ. М.: Ренессанс, 1991. С. 167.
  • Constant C. The Palladio guide. New York: Princeton Architectural press, 1993. P. 13.
  • Stierlin H. The Roman Empire: from the Etruscans to the Decline of the Roman Empire. Koln, 2004. P. 69.
  • Titien, Tintoret, Veronese… Rivalites a Venise: l’Album de l’exposition / A. Galansino, A. Kharchach. Paris: Louvre Editions, 2009. 48 p.
Authors: Mukhin Andrei Sergeevich
Рубрика: Без названия
Pages: 30-37
УДК: 72.034(450):113/119
DOI:
Keywords: Andrea Palladio, palladianism, Villa Rotonda, St. Peter’s Cathedral in Rome, dome, temple centric, world view, cosmological view
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь