научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Interpretation of «Roman» in the Russian tradition and Italian sculpture of the XI-XIII centurie

  • Annotation
  • Authors
  • List of references
The article deals with the questions of use the term «Romanesque art» in domestic and foreign scientific-research practice, describes and compares the concept of interpretations of this concept. The author studies the problems of historical and territorial boundaries of the style, explores the relationship between the definition of «Romanesque» with Italian artistic tradition, analyzing the Italian sculpture of the XI-XIII centuries in the context of the stylistic evolution of forms, traces the genesis and evolution of the term on the basis of vast material Lombard and Tuscan temples from Late Ottonian plastics to the works of Proto-Renaissance masters. The article poses the problem of using the concepts of the first and second Romanesque style, it addresses the question of a departure from the traditional scheme of artistic styles to the use of principles of a more precise dating of monuments.
  • Арутюнян Юлия Ивановна
  • Алпатов М. В. Художественные проблемы итальянского Возрождения. М.: Искусство, 1976. С. 250.
  • Альберти Л. Б. Десять книг о зодчестве: в 2 т. / под ред. А. Г. Габричевского. М.: Изд-во всесоюз. акад. архитектуры, 1935. Т. 1. С. 97.
  • Барраль-и-Алтэ Кс. История искусства. М.: Аст-Астрель, 2008. С. 68.
  • Бернсон Б. Живописцы итальянского Возрождения / пер. с англ. Н. А. Белоусовой, И. П. Тепляковой. М.: Б. С. Г.-Пресс, 2006. С. 54.
  • Вазари Дж. Жизнеописания наиболее знаменитых живописцев, ваятелей и зодчих. М.: Альфа-книга, 2008. С. 124-136.
  • Виппер Б. Р. Итальянский Ренессанс XIII-XVI вв.: курс лекций по ист. изобраз. искусства и архитектуры: [в 2 т.]. М.: Искусство, 1977. Т. 1. 223 с., 80 л. ил.
  • Виппер Б. Р. Итальянский Ренессанс XIII-XVI вв.: курс лекций по ист. изобраз. искусства и архитектуры: [в 2 т.]. М.: Искусство, 1977. Т. 2. 243 с., 80 л. ил.
  • Гете И. В. О немецком зодчестве // Собр. соч.: в 10 т. М.: Худож. лит., 1980. Т. 10: Об искусстве и литературе. Об изобразительном искусстве. С. 8.
  • Искусство раннего Возрождения: Италия, Нидерланды, Германия / под ред. Е. И. Ротенберга. М.: Искусство, 1980. С. 52.
  • Нессельштраус Ц. Г. Искусство Западной Европы в средние века. Л.; М.: Искусство, 1964. С. 213-230. (Очерки истории и теории изобразительных искусств).
  • Нессельштраус Ц. Г. Искусство раннего средневековья. СПб.: Азбука, 2000. С. 15.
  • Новая игра для детей и картины природы и искусства с присовокуплением нравственных стихотворений / изд. С. Глинкою. М.: Тип. Августа Семена, 1826. С. 53.
  • Панофский Э. Ренессанс и ренессансы в искусстве Запада / пер. А. Г. Габричевского. М.: Искусство, 1998. С. 6-7.
  • Ротенберг Е. И. Искусство романской эпохи: система худож. видов. М.: Индик, 2007. 256 с.
  • Смирнова И. А. Искусство Италии конца XIII-XV вв. М.: Искусство, 1987. С. 11.
  • Тяжелов В. Н. Искусство средних веков в Западной и Центральной Европе. М.: Искусство, 1981. С. 147-160. (Малая история искусств).
  • Angiola E. M. Nicola Pisano, Federico Visconti and the classical style in Pisa // The art bul. 1977. Vol. 59, № 1/2. P. 1-27.
  • Baltrušaitis J. La stylistique ornementale dans la sculpture romane. Paris: E. Leroux, 1931.
  • Barral-i-Altet X. Cоntre l’art roman?: essai sur un passe reinvente. Paris: Fayard, 2006. 415 p.
  • Belting H. L’Histoire de l’art est-elle finie?: [texte imprimé] / trad. de l’allem. et de l’angl. par J. F. Poirier et Y. Michaud. Nîmes: J. Chambon, 1989. 146 p.: ill. Bibliogr.: p. 119-142. Index (Rayon art).
  • Blondel F. le Jeune. Architecture // Encyclopédie, ou Dictionnaire raisonné des sciences, des arts et des métiers / Denis Diderot, D’Alembert. 1751. T. 1. P. 617.
  • Buchwald H. XI-century Corinthian palmette capitale in the region of Aquileia // The art bul.1966. Vol. 48, № 2. P. 147-158.
  • Chastel A. L’Art italien: 2 vol. Paris: Larousse, 1956. Vol. 1. P. 107, 167-168. (Arts, styles et techniques).
  • Descamps P. Etude sur la renaissance de la sculpture en France, a l’epoche romane // Bul. monumental. 1925. Vol. 84. P. 5-98.
  • Deshoulieres M. La theorie d’Eugene Lefevre-Pontalis sur les ecoles romanes // Bul. monumental. 1925. Vol. 84. P. 197-252.
  • Focillon H. Art d’Occident, le moyen âge, roman et gothique. Paris: A. Colin, 1938. Vol. 1-2.
  • Focillon H. L’Art L’art des sculpteurs romans; récherches sur l’histoire des formes. Paris: Leroux, 1931.
  • Little Ch. T. Kingship and Justice: reflections on an Italian Gothic sculpture // Arte Medievale. 2005. № 1. P. 91.
  • Nayrolles J. L’invention de l’art roman à l’époque moderne, XVIII-XIXe siècle. Rennes: Presses univ. de Rennes, 2005. 408 p. (Art et société).
  • Saxsl F. Lectures: with plates and a bibliography. London: Warburg Institute, 1957. Vol. 1/2. P. 116.
  • Scheppard C. D., jr. Pre-romanesque and Romanesque sculpture in stone // The art quart. 1960. Vol. 23, № 4. P. 341-358.
  • Seymour C., jr. Invention and revival in Nicola Pisano’s heroic style // Acts of the XX Congress of the history of art: studies in Western art. Princeton: Princeton univ. press, 1963. Vol. 1. P. 213.
  • Swarzenski H. Monuments of Romanesque art: the art of church treasures in North-Western Europe. London: Faber, 1954. P. 27.
  • Valentiner M. R. The relief from Aversa // The art quart. 1953. Vol. 16. P. 181.
  • Venturi A. La sculptura romanico del San Mercuriale de Forli // L’Arte. Roma, 1899. № 4/7. P. 247-248.
  • Venturi A. Sculptura romaniche nella «Sagra» di Capri // L’Arte. Roma, 1904. An. 7, № 6/8. P. 286-287.
  • Weise G. L’Italia e il mondo gotico. Firenze: Sansoni, 1956. 102 p.: 56 il.
  • Wirth J. La datation de la sculpture médiévale. Genève: Librairie Droz, 2004. 334 p. 105 ill. (Titre courant; 30).
Authors: Arutyunyan Yuliya Ivanovna
Рубрика: Без названия
Pages: 106-112
УДК: 73.03(450)"10/12"
DOI:
Keywords: division into periods and chronology of medieval art, artistic styles in the West European art, the Romanesque art of Italy, Italian Gothic sculpture, leaning school of sculpture, art Proto-Renaissance
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь