научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Social communication in context of formation of mass culture

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

The role and place of social communications in the process of formation of mass culture are analyzed. Various approaches to popular culture in the scientific literature, identify the main trends in studies of public relations in mass society are discussed. The initial experience of the communicative mediation of certain social relations using communication technologies to create social solidarity within communities in pre-industrial times is examined. At this time, the sphere of public discourse was elitist, which was an obstacle to the development of new forms of social communication. The reasons why in the early industrial age the information exchange in the society becomes more intense, widespread and varied in shape are presented. The development and dissemination of informational genres, forms and structures associated with the development of social relations. On the industrial stage of society development the more developed economic relations form the conditions for the emergence of modern forms of communication. It is noted that the development of social relations and industrial development provided a powerful impetus to the development and social communications and mass culture. The theory, which referred to the need to create a system of solidarity between different social strata and groups in democratic societies is analyzed. For example, the national history considers the outcomes and problems of development of mass culture in Russia. It is noted that mass culture is not only natural, but also an important stage in the development of society, which plays an important role in the process of socialization and stabilization of the society. Modern social communications in mass culture of democratic societies create the necessary conditions for the expansion of information exchange in society, including the cultural sphere. The diversity and sophistication of the forms of social communication in the society allow qualitative evaluation of the main features of mass culture.

  • Русаков Аркадий Юрьевич
  • Ортега-и-Гассет Х. Восстание масс: сборник. Москва: Аст, 2002. 509 с.
  • Macdonald D. A theory of mass culture // Popular culture: a reader / ed. by R. Guins, O. Zaragoza Cruz. London: Sage Publication Ltd, 2005. P. 39-46.
  • Костина А. В. Массовая культура: аспекты понимания // Знание. Понимание. Умение. 2006. № 1. С. 28-35.
  • Gottman J. La politique des états et leur géographie. Paris: A. Colin, 1952. 228 p.
  • Маркс К. Экономическо-философские рукописи 1844 г. // Маркс К., Энгельс Ф. Сочинения. 2-е изд. Москва: Гос. изд-во полит. лит., 1974. Т. 42. С. 41-174.
  • Гундарин М. В. Книга руководителя отдела PR. Санкт-Петербург: Питер, 2006. 368 с.
  • Ласвель Г. Техника пропаганды в мировой войне / сокр. пер. с англ. в обраб. Н. М. Потапова; предисл. М. Гуса. Москва; Ленинград: Гос. изд-во, Отд. воен. лит., 1929. 199 с. (Библиотека иностранной военной литературы).
  • Бубер М. Два образа веры / под ред. П. С. Гуревича, С. Я. Левит, С. В. Лезова. Москва, 1995. 148 с.
  • Марсель Г. Опыт конкретной философии. Москва: Республика, 2004. 224 с.
  • Левинас Э. Тотальность и Бесконечное. Москва; Иерусалим: Универс. кн., 2000. 416 с.
  • Gogarten F. Zwischen den Zeiten // Anfange der dialektischen Theologie. München, 1962. Bd. 2. S. 496.
  • Мунье Э. Манифест персонализма. Москва: Республика, 1999. 559 с.
Authors: Rusakov Arkadii Yur’evich
Рубрика: Без названия
Pages: 61-65
УДК: 316.77+316.75(470)
DOI: 10.30725/2619-0303-2017-4-61-65
Keywords: mass culture, traditional culture, social communication, mass society, social relations, information exchange
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь