научный журнал
вестник Санкт-Петербургского государственного
института культуры
RUS| ENG

Construction of national identity in Italy: from the Italians to the Italics

  • Annotation
  • Authors
  • List of references

Questions connected with national identity, national character and nations self-defying are usually appealing at time of globalization. In Italy these problems exist in scientif c research for quite a long time and are still relevant today. Among the recent approach to Italian national identity the most popular are those which pose that nation’s unity is based on common everyday culture, which brings dif erent Italian regions into one country. Ultimately more and more scholars speak not about «italianity», but «itality», about glocal Italian culture, which is spread beyond its geographical bounds. So national identity has become a personal feature which one can choose himself, it is no more something established before birth.

  • Борисова Дарья Сергеевна
  • 1. Nikolaeva J. V. To the question of moderninterpretation of Italian cultural identity.Studia culturae.2012. 14, 262–270 (in Russ.).2. Achkasov V. A. «The myth of the West» in Russianpolitical tradition: looking for identity.Russia and Georgia:dialog and similarities of cultures:symp. essays. Saint-Petersburg: Saint-Petersburg philosophy community, 2003.1. 48–55 (in Russ.).3. Berk P. Language and identity in Italy in the beginningof Modern time.New literary observer.1999. 36, 5–25 (in Russ.).4. Costanzo S. Virtual union. Strange destiny of nationof saints, seamen and heroes.Studia culturae.2012. 14,279–306 (in Russ.).5. Stendal. Rome. Naples and Florence. Saint-Petersburg:Azbuka-Classica, 2017. 448 (in Russ.).6. Shevlyakova D. A. Macrotoponim «Italy» and ethnonim«Italian» in a formation process of the Italians’ national identity.Bull. of Moscow Univ.Ser. 19. Linguistics and interculturalcommunication. 2014. 3, 77–84 (in Russ.).7. Levin I. Italy in search of national identity.Cosmopolis.2004/2005. 4 (10), 93–113 (in Russ.).8. Richards С. The new Italians. London: Penguin UK,1995. 320.9. Maksimova S. G.., Avdeeva G. S., Noyanzina О. Е.,Goncharova N. P., Trophimova R. А., Udodenko А. А. Theconcept of «other» as a structural feature of national identity:constructivist paradigm. URL: https://elibrary.ru/download/elibrary_22774868_12569100.pdf (accessed: Apr. 15. 2018)(in Russ.).10. Martynova V. V. The categories of etnocultural analysisof personal self-defying.Anthropological matrix of ХХ centry.L. S. Vygotskiy – P. А. Florenskiy: the dialog that had not been.Invitation to the dialog.Moscow: Progress-Traditsia,2007.532–536 (in Russ.).11. Eco U. Make an enemy to yourself. And other essays incase. Мoscow: АSТ, СОRPUS, 2014. 11–38 (in Russ.).12. Giumelli R. Scoprirsi italici. Una rif essione sull’identitàitaliana in tempi di globalizzazione. URL: https://www.researchgate.net/publication/266225265_Scoprirsi_italici_Una_rif essione_sull%27identita_italiana_in_tempi_di_globalizzazione(accessed: Febr. 10.2018).13. Falvino A. Italia: unità nella molteplicità. URL: http://journals.tsu.ru/uploads/import/1604/f les/9_013.pdf (accessed:Febr. 09.2018).14. Dichkovskaya E. A. To the question of Italian identity.Europe: actual problems of ethnoculture: doc. of VII intern. sci.and theoretical conf., Minsk, 21th Jan. 2014 / Belorus. StatePed. Univ. of Maxim Tank. Minsk: МGPTK poligraf a, 2014.87–88. URL: http://elib.bsu.by/bitstream/123456789/97899/1/Дичковская%20Е.А.%20К%20вопросу%20об%20итальян-ской%20идентичности.pdf (accessed: March 03.2018) (inRuss.).15. Giumelli R. L’Italia compie 150 anni. E gli italiani?Una rif essione sul senso di appartenenza sull’identità esull’insuperata asimmetria tra Italia e italiani. P. 53–66 URL:https://www.researchgate.net/publication/307752677_L’Italia_compie_150_anni_E_gli_italiani_Una_rif essione_sul_senso_di_appartenenza_sull’identita_e_sull’insuperata_asimme-tria_tra_Italia_e_italiani (accessed: Febr. 08.2018).
Authors: Borisova Daria Sergeevna
Рубрика: Культурология
Pages: 16-21
УДК: УДК 323.11(450):316.733
DOI: DOI 10.30725/2619-0303-2019-3-16-21
Keywords: national identity, national character, Italy, everyday culture, campanilism, glocalism
График выхода номеров
№1
март

1 декабря - заканчивается прием работ

25 февраля - сдача номера в печать

Выход в свет - март

№2
июнь

1 марта - заканчивается прием работ

25 мая - сдача номера в печать

Выход в свет - июнь

№3
сентябрь

1 июня - заканчивается прием работ

25 августа - сдача номера в печать

Выход в свет - сентябрь

№4
декабрь

1 сентября - заканчивается прием работ

25 ноября - сдача номера в печать

Выход в свет - декабрь